مقاله روزنامه AGE استرالیا درباره مخترع نابغه ایرانی
مقاله روزنامه AGE استرالیا با موضوع خودروهای جمشید آرین
Electric car an exciting development
Author: ANDREW HEASLEY
Date: 08/12/2004
Words: 251
Source: AGE
Publication: The Age
Section: Drive
Page: 2
روزنامه AGE استرالیا مطلبی در سال ۲۰۰۴ منتشر کرده است که در آن به موضوع خودروهای الکتریک جمشید آرین پرداخته شده است.
در این مطلب اشاره شده که خودروی آریانا iEV-796 میتواند مسیر ۳۰۰ کیلومتر را با یک شارژ پنج دقیقهای طی کند و این خودروی الکتریکی در بندر ملبورن ساخته شده است.
آریانا iEV-796 یک نسخه توسعه یافته از آریانا 792 است و میتواند با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت نماید.
این خودرو زاییده افکار جیم آرین، دانشمند ایرانی، است که در منطقه صنعتی پورت ملبورن آن را ساخته است.
او میگوید: برای ساخت این خودرو به مدت ۹ ماه ۱۸ ساعت در روز تلاش کردهام.
آقای آرین در سمپوزیوم خودروهای هایبرید و پیل سوختی ماه آوریل در موناکو خودروی خود را نمایش داده است.
آقای آرین میگوید: میخواهم از موناکو تا ژنو سوئیس رانندگی کنم. این اولین خودروی الکتریکی است که میتوانید بوسیله آن با یک بار شارژ از یک کشور به کشور دیگر رانندگی کنید.
آقای آرین دارای ثبت اختراع تکنولوژی شارژ سریع هوشمند و ترکیب باطریها میباشد.
هدف او این است خودرویی تولید نماید که آن را به قیمت خودروهای معمولی بفروشد.
برای دسترسی به گزارش مذکور، به آدرس سایت روزنامه AGE مراجعه نمایید.
The four-seat Ariana 796-iEV can hit a claimed 160 km/h, and is a development of the earlier Ariana 792 car, left.
It's the brainchild of scientist Jim Arian, originally from Iran, who has set up in the industrial area of Port Melbourne, where he designed the car. "I've been working here about nine months, 18 hours a day," he says.
Mr Arian is due to show the car in April in Monaco at the Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicle Symposium, dedicated to alternatively powered cars.
"We want to drive it from Monaco to Geneva, Switzerland: this is the first electric car you can drive from one country to another on a one-time (single) charge," Mr Arian says.
It's the latest version of electric and hybrid cars he has been developing.
Mr Arian holds a patent on the rapid "intelligent" charging technology, and the composition of the batteries is an important component of the system. The best, he says are lithium-ion batteries, but they are also the most expensive. Cheaper, heavier nickel-metal hydride batteries could be used but offer less performance. His aim is to put the car into production, and sell it for about the same price as a conventional car.
More information at ariana-ev.com